De aankoopprijs is de belangrijkste motivatie voor 42% van de Fransen waarop ze hun wijnkeuze in de detailhandel bepalen.. Dat blijkt uit een eind september verschenen studie, uitgevoerd door SOFRES,. Het marktonderzoekbureau zocht tegen de achtergrond van de grootste jaarlijkse Foire aux Vins uit hoe de Fransen staan ten opzichte van wijn, wat aankopen en consumeren betreft. Uit dit onderzoek is vast komen te staan, dat prijs het belangrijkste argument is door alle sociale- , inkomens- en leeftijdsklassen heen bij bijna de helft van de Fransen.
Na prijs geeft 38% van de wijnkopers aan dat zij de herkomst (productiegebied) een van de drie belangrijkste argumenten vinden om een bepaalde wijn te kopen. Het jaartal is slechts voor 28% van de Franse wijnkopers een doorslaggevend koopargument.
Regio van herkomst worden vooral door mannen genoemd. Opmerkelijk is dat zelfs de Fransen volgens dit onderzoek open blijken te staan voor wijnen uit andere landen en met name de ‘nieuwe wereld’. Slechts 12% van de wijnkopers koop zijn of haar wijn chauvinistisch in: alleen Frans dus. Bij slechts 7% van de kopers speelt in de koopbeslissing mee een eventueel prijswinnend concourszegel of aanduiding van die strekking. Fransen hechten door de bank genomen volgens dit onderzoek zelfs weinig waarde aan het fenomeen winnende concourswijnen (medaillewijnen).
Bron: Slijtersvakblad
Lees ook:Consument vindt Nederlandse wijn niet best
Lees ook:Zijn vrouwen betere wijn kenners?
Lees ook:Amerikanen drinken meer wijn dan Fransen
Lees ook:Supermarkt wijn test
Lees ook:Overal makkelijk wijnen kiezen met je Wijnshaker-app