Consument vindt Nederlandse wijn niet best

De kwaliteit van Nederlandse wijn is niet slecht, maar kan beter. Op een
schaal van 5 geven consumenten gemiddeld een 3,4. Volgens
marktonderzoeker dr.Frans Verhees, docent Marktkunde en
consumentengedrag aan Wageningen Universiteit moet de smaak nog wel
beter als de wijnmakers nieuwe markten willen aanboren. ‘In de
cadeaumarkt betalen klanten de hoge prijs wel vanwege het verhaal
achter de wijn, maar wijnliefhebbers gaan vooral voor kwaliteit.’

Dankzij de komst van nieuwe meeldauwresistente en vroegrijpende
druivenrassen maakt de biologische wijnbouw in Nederland een flinke
groei door. Het groeiende aanbod betekent wel dat de wijnproducenten
goed moeten nadenken over hun afzet. Praktijkonderzoek Plant en
Omgeving en de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag hebben
daarom een marktonderzoek uitgevoerd onder ruim 220 wijnkopers.
Slechts twee procent van de Nederlandse consumenten koopt bij voorkeur
wijn uit eigen land. Voor Franse wijnen ligt dat percentage tien keer
zo hoog. Verhees: ‘Het grootste deel van de wijnconsumenten geeft aan
nauwelijks interesse te hebben in Nederlandse wijn. Toch kopen zelfs
die nog een procent van hun wijn uit eigen land. Vaak gaat het om
geschenken, dan blijkt de prijs er minder toe te doen. Nederlandse wijn
kost per fles al snel tien euro. Voor dat bedrag koop je in de
supermarkt wel betere buitenlandse wijnen, maar bij weggeven gelden
andere criteria.’
Over het algemeen is de kwaliteit van Nederlandse wijnen best goed,
meent Verhees. ‘Op wijnkeuringen zijn er nu al Nederlandse wijnen die
zilveren medailles halen. Nog geen goud, maar ook dat is in de toekomst
niet onbereikbaar.’ Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlandse
wijngaardeniers hun huidige klanten goed kennen. Die komen vaak uit de
regio en hebben interesse in de details van de wijn zoals het soort
druif en het productiejaar. Nieuwe klanten moeten misschien buiten de
regio worden gezocht en dan moet er meer moeite gedaan worden om ze te
overtuigen. ‘Voor de echte wijnliefhebber die een voorraad aanschaft is
smaak belangrijker dan de herkomst of productiewijze’, aldus Verhees.
Cursussen, wijnkeuringen en de invoering van een kwaliteitskeurmerk
kunnen helpen de productie van Nederlandse kwaliteitswijnen te
stimuleren, denkt de onderzoeker. ‘De concurrentie aangaan met echte
wijnlanden lijkt me niet verstandig. Je moet wel realistisch blijven.
Je hebt hier toch te maken met relatief hoge kostprijzen. De markt voor
Nederlandse wijn is en blijft een nichemarkt.’ Het marktonderzoek voor
Nederlandse biologische wijn is uitgevoerd op initiatief van de
Wijngaardeniers uit Groesbeek en het Wijnbouwcentrum. Het werd
gefinancierd door het ministerie van LNV.

Bron: Slijtersvakblad 

Lees ook:Open dag Nederlanse Wijngaardiers
Lees ook:Open dag Nederlandse wijngaarden
Lees ook:Nederlandse wijngaard De Kleine Heerlijkheid
Lees ook:Kwaliteit Nederlandse wijn gaat omhoog
Lees ook:Nederlandse wijn: Vooral doorgaan!

1 Reacties // Reageer

One thought on “Consument vindt Nederlandse wijn niet best

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>