Huiswijn debat levert 8 praktische tips op om goede huiswijn te schenken
Gast is bereid vijftig cent meer te betalen voor een goed glas
Amsterdam, 25 september 2013 – Gistermiddag vond er op het Inspiratieplein van Gastvrij Rotterdam het eerste Nederlandse Huiswijn debat plaats. Met een levendige discussie tussen de panelleden en circa 100 aanwezigen kwamen een aantal praktische tips naar voren. De gast stelt vooral goed glaswerk, duidelijkheid over de wijn, getraind personeel en uiteraard een goede prijs-kwaliteit verhouding op prijs. Uit een kort onderzoek in opdracht van Pays d’Oc IGP onder restaurantpubliek bleek onder andere dat 90% van de ondervraagden best € 0,50 meer wil betalen voor een goed glas wijn in de horeca.
Panel
Het panel bestond Jan van Lissum (Proefschrift) Hans van de Meeberg (Special Bite), Christiaan Hintzen (Oud Reuchlin & Boelen) Ron van Beek, (restaurants Antichic en Cappucino in Rotterdam) Brian Bennink (Restaurant Allure) en Fred Nijenhuis (wijnschrijver).
8 tips:
Training: een medewerk(st)er die niet weet uit welk land of streek huiswijn komt of welk druivenras, die geen fles kan openen of wijnglas weet vast te houden, is nog niet klaar voor het vak
Seizoensinvloeden, ieder eetcafé of restaurant moet minimaal twee keer per jaar andere huiswijn bieden, de stemming van de gast is in juli anders dan in februari
Je moet (ook als café) minimaal twee huiswijnen of open wijnen aanbieden, dit geldt voor zowel wit als rood.
Het glaswerk draagt bij aan de wijnbeleving, ook in een (eet)café moet een groter en luxer glas de standaard zijn. Deze investering en de grotere hoeveelheid wijn in zo’n glas verdient zichzelf gegarandeerd terug.
Draagvlak: proef en selecteer de huiswijn met het hele team, niet alleen de mensen aan de “voorkant”, maar ook die uit de keuken. Dit levert een evenwichtiger keuze op.
Wijnen moeten goed door te drinken en verteerbaar zijn. Wijnen die heel geprononceerd zijn of een (te) hoog alcohol gehalte hebben, zijn niet geschikt als huiswijn.
Laat de keuze van de huiswijn nooit alleen van uw leverancier of bierbrouwer afhangen, proef hem na het bezoek van de leverancier nog een keer rustig door met het team.
Als de tijd en de gelegenheid het toelaat, laat de gast dan weten dat er meer wijnen open zijn, laat hem proeven en zelf beslissen, dit levert gegarandeerd waardering op.
Onderzoek
In opdracht van Pays d’Oc IGP is er een kort onderzoek gedaan naar de beleving van de gast op het gebied van de huiswijn. Hieruit kwamen onder andere de volgende resultaten naar voren:
De kwaliteit van huiswijn in de Nederlandse horeca vind ik…
Goed 2,8%
Gemiddeld 73,6%
Slecht 23,6%
Ik kies in eetcafés of middenklasse restaurants meestal voor de huiswijn
Ja 62,5%
Nee 37,5%
Ik stel het op prijs als er 2 soorten witte en 2 soorten rode wijn wordt aangeboden
Ja 94,4%
Nee 5,6%
Ik ben bereid meer (€0,50) te betalen voor een mooi glas met voldoende wijn
Ja 93,1%
Nee 6,9%
Ik wil graag weten wat voor een wijn ik geserveerd krijg
Ja 90,3%
Nee 9,7%
De belangrijkste kenmerken van een wijn, die ik graag wil weten, zijn..
Druif 87,5%
Jaar 19,4%
Land 70,8%
Streek 51,4%
Producent 9,7%
Duurzaamheid 5,6%
Inkoopprijs 5,6%
Verkoopprijs 38,9%
Overige 12,5%
Ik stel het op prijs als de fles in het zicht is en ter plekke wordt ingeschonken
Ja 90,3%
Nee 9,7%
Het is voor mij een toegevoegde waarde wanneer er een mousserende wijn per glas te krijgen is
Ja 65,3%
Nee 34,7%
Mijn favoriete druivenras voor een huiswijn is…
Chardonnay (wit) 29,2%
Sauvignon Blanc (wit) 59,7%
Viognier (wit) 18,1%
Pinot Blanc (wit) 11,1%
Pinot Gris /Grigio (wit) 38,9%
Cabernet Sauvignon (rood) 33,3%
Merlot (rose/rood) 38,9%
Pinot Noir (rood) 23,6%
Syrah (rose/rood) 19,4%
Overige 5,6%
Ik vind duurzaamheid of biologisch echt van toegevoegde waarde
Ja 33,3%
Nee 66,7%
Over Pays d’Oc IGP
Pays d’Oc IGP (Indication Géographique Protégée) is een officieel wijn kwaliteitslabel gecertificeerd door Bureau Véritas Quality France. Deze regio is erkend door de Europese unie en is een collectief merk. Pays d’Oc IGP vertegenwoordigt zo’n 2600 bedrijven, 20.000 wijnmakers en 230 coöperaties. In 2011 werden in Nederland meer dan 35 miljoen flessen verkocht onder dit label. Het Pays d’Oc gebied omvat de Languedoc-Roussillon streek (waaronder de gebieden Hérault, Aude, Gard, Pyrénées-Orientales en zes dorpen in Lozère). Pays d’Oc IGP is volume marktleider in export van Franse wijnen, in Nederland is 24% van de Franse wijnimport afkomstig van Pays d’Oc IGP wijngaarden in 2011. Voor meer informatie zie www.paysdoc-wines.com.
Ingezonden d.d. 25 september 2013
Lees ook:
Lees ook:Win een wijn uit de Languedoc
Lees ook:De vorm van het wijnglas
Lees ook:De wijnen van PLUS scoren goed bij de professionals
Lees ook:Frankrijk – Beaujolais krijgt Vin de Pays