Voor een flitsende start in de wijncursuswereld

Kennis van wijnen is voor een wijndocent onmisbaar. Echter, om het goed over te kunnen brengen, de student te enthousiasmeren en te stimuleren, zijn ook de didactische vaardigheden van belang voor een Wijndocent. Het Wijninstituut heeft vanuit de eigen praktijk twee opleidingstrajecten ontwikkeld om de didactische vaardigheden van de wijndocent een impuls te geven.

 

Het vrije en reguliere wijnonderwijs heeft de afgelopen 10 jaar een grote vlucht genomen. Zowel vakman als consument wil meer van het complexe product wijn, en de wijnwereld weten en heeft daar begeleiding bij nodig. Meer weten betekent  gemakkelijker kiezen in winkel en restaurant en meer genieten van het product.

 

“Vanaf de start van Het Wijninstituut (1997) zijn wij er van overtuigd geweest dat de didactische vaardigheden van de wijndocent veel aan de kwaliteit van de cursus kunnen bijdragen.” zijn de woorden van André Sauerbier, directeur van Het Wijninstituut. De wijndocenten op reguliere scholen hebben een didactische aantekening en als het goed is wordt de (didactische) kennis bijgehouden. In het vrije onderwijs ligt dit anders, een didactische aantekening is daar niet vereist.

 

De 15 wijndocenten van het Wijninstituut moeten (Register)Vinoloog zijn. Dus indien de docent “bijblijft” zit het met de wijnkennis wel goed. Daarnaast selecteert het Wijninstituut streng op communicatieve en didactische vaardigheden van de docenten. Drie jaar geleden is Het Wijninstituut ook gestart met het geven van didactische workshops om de docenten in hun didactische vaardigheden te ondersteunen. Op deze wijze is het kwalitatieve niveau van de lessen van Het Wijninstituut gegarandeerd.

 

De didactische workshops hadden direct effect. André S.: “We merkten dat het bewust omgaan met didactiek het rendement van lessen verhoogde. Meer nog, de “fun” en kwaliteit van de les verhoogden. We merken ook dat niet zomaar een lerarenopleiding naar de wijnwereld vertaald kon worden. “Wijn” kent zijn eigen didactiek, zijn eigen structuur en werkvormen.”. Een extra uitdaging naast het product en het proeven, is dat in veel van de cursussen deelnemers uit verschillende doelgroepen  bij elkaar zitten: liefhebbers, serieuze liefhebbers en vakmensen uit horeca en wijnhandel. Met het oprichten van een Register van Wijndocenten kon ook een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds kundige en ervaren docenten en anderzijds begeleiders van proeverijen en thema-avonden.

 

Vanuit de goede ervaringen met de didactische workshops en het ontstaan van het Register van Wijndocenten heeft Het Wijninstituut het initiatief genomen om een opleiding “Didactiek voor wijndocenten” op te zetten.

 

Dit is een unieke opleiding voor de beginnende of nog onervaren wijndocent. Deze opleiding laat alle facetten van het vak zien en neemt de aankomend wijndocent mee op zijn/haar eerste stappen. In het jaar worden ook de vier workshops (zie boven) gevolgd.  Daarnaast worden 6-8 lessen gevolgd van “Wijnvignet” tot “Werken met Wijn”.

Deze opleiding zorgt voor een goede en begeleide start in de wijncursuswereld. André S.:  “Natuurlijk praten we naast inhoudelijke  en didactische onderwerpen ook over de heel belangrijke organisatorische en marketingaspecten. Na deze opleiding kan een docent geheel zelfstandig wijncursussen verzorgen en moet hij het examen SWEN Register Wijndocent kunnen halen.”.

 

Lees ook:Professionele Wijndocentenopleiding
Lees ook:Intensieve wijndocentenopleidingen start in maart
Lees ook:Gediplomeerde wijndocenten
Lees ook:Zes nieuwe Register Wijndocenten brengt het totaal nu op acht!
Lees ook:Groeiend aantal didactisch geschoolde wijndocenten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>