Wijn uit Zuid Frankrijk wordt steeds beter

Ik merk het zelf ook in de wijnen die ik drink. Tussen de huiswijnen was bij mij alles uit Zuid Frankrijk niet zo geliefd. Languedoc vond ik altijd maar bagger.

De laatste jaren hebben de fransen door dat ze wel moeten focussen op kwaliteit, en dat merk je. En dan blijft de betaalbaarheid van die wijnen over en heb je heerlijke huiswijnen.

Mijn favoriet: Intense 

In de Languedoc-Roussillon, het grootste wijngebied van Frankrijk,
is de afgelopen paar jaar veel gebeurd. Zowel op het gebied van de
wijnproductie als op politiek vlak
.

Meer en meer aandacht voor kwaliteit, terroir, nieuwe merken en concepten,
eigenheid en identiteit. Op politiek strategisch terrein is er veel
beweging geweest en het einde is nog niet in zicht. De toegenomen
economische druk, lage prijzen, de sterker wordende concurrentie op de
exportmarkten en een dalende wijnconsumptie in eigen land hebben
uiteindelijk ertoe geleid, dat de vier verschillende wijnbouworganisaties
in de Languedoc-Roussillon zich in juni 2006 verenigd hebben in de
federatie "InterSud de France" . Men is met elkaar om de tafel
gaan zitten om gezamenlijk de problemen in de wijnsector het hoofd te
bieden.

Toekomstvisie

Tijdens de Vinexpo in juni jl. presenteerde InterSud de France de
toekomststrategie voor de wijnstreek. Een ambitieuze strategie: binnen nu
en tien jaar wil Sud de France één van de belangrijkste
spelers op de wijnmarkt zijn. De focus ligt hierbij op forse versteviging
van de positie in de zes belangrijkste exportmarkten: Duitsland, Benelux,
Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Canada en Japan. Men wil enerzijds
een groei realiseren in volume, maar vooral ook in waarde, met wijnen in
een hoger prijssegment. Daarbij streeft men naar een vergroting van de
naamsbekendheid en een verbetering van het imago.

Sud de France, een sterk merk

Bewust is ervoor gekozen om op de exportmarkten te communiceren onder
één gezamenlijke vlag: SUD DE FRANCE. De kernwaarden van dit
nieuwe ‘paraplu merk' zijn geformuleerd aan de hand van uitkomsten
van verschillende onderzoeken, uitgevoerd door professionele
onderzoeksbureaus waaronder Ernst & Young en Wine Intelligence. De
uitkomsten vormen de basis voor alle communicatie: een breed en gevarieerd
assortiment, kwaliteit, 400 jaar kennis, traditie en ervaring,
toegankelijkheid en een mediterrane levenstijl. Het merk heeft een
positieve connotatie bij de consument en zal een sleutel zijn tot een
positief imago, naamsbekendheid en een positionering waarin innovatie,
moderniteit, toegankelijkheid en vernieuwing een plaats hebben.

Van alle markten thuis

Het zuiden van Frankrijk heeft veel te bieden: fruitige
cépagewijnen, stevige eetwijnen, complexe terroirwijnen, maar ook
soepele, fruitige en toegankelijke wijnen die aansluiten bij de smaak van
de consument van vandaag. Droog, zoet, wit, rosé, rood en bubbels.
AOC's uit de Languedoc en de Roussillon, Vins de pays en Vins de pays
d'Oc. Van wijnen voor iedere dag tot zeer exclusieve terroir toppers in
het ultra-premium segment. Sud de France biedt het allemaal.

Helft Franse wijn in Nederland uit Languedoc-Roussillon

De Nederlandse wijnmarkt heeft de afgelopen jaren behoorlijke
verschuivingen laten zien, waarbij de positie van Frankrijk het zwaar te
verduren heeft gehad. Bekijken we het Franse aandeel in Nederland meer in
detail, dan blijkt meer dan de helft van de Franse wijnen uit het zonnige
zuiden te komen. Het aanbod Franse wijnen voor thuisconsumptie bestaat
voor ongeveer 50% uit Vins de pays, waarvan de Vins de pays d'Oc het
leeuwendeel vormen. Veelal moderne wijnen, die als cépagewijnen
duidelijk herkenbaar zijn voor de consument. Daarnaast neemt de
Languedoc-Roussillon binnen de AOC's met 40% marktaandeel een dominante
plaats in.

Bron: Productschap 

Lees ook:Frankrijk – Vin de Pays de France?
Lees ook:Wereldprimeur: eerste mousserende wijnen voor Pays d’Oc IGP
Lees ook:Pays d’Oc IGP lanceert samen de Harbour Club ‘The Ultimate Rosé Experience’
Lees ook:Win een wijn uit de Languedoc
Lees ook:Wijnwinnaars in Zuid-Frankrijks Pays d’Oc

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>