Microsoft wijn

Microsoft wijnDe Zuid Afrikaanse wijngaard Stormhoek is een aparte.

Winnaar van prijzen, vooral niet om hun lekkere wijnen, maar wel om hun aparte marketing aanpak.

Bedacht door marketing manager van Stormhoek Hugh MacLeod, die meerdere blogs heeft, Facebook pagina's, cartoons, aparte websites, ga zo maar door.

Zo heeft hij wel eens alle wijnbloggers in de wereld twee flessen Stormhoek wijn gratis toegestuurd in de hoop dat ze erover gingen schrijven.

Dat bleek inderdaad te gebeuren en de verkoop verdubbelde.

Nu weer heeft hij al bloggend Microsoft medewerkers fan gekregen van een bepaalde cartoon, The Blue Monster. En hij heeft er een wijn bij gemaakt die nu natuurlijk erg populair is…

Leuk marketing verhaal dit. 

Stormhoek, the South African label owned by Orbital Wines, has created a wine specifically for Microsoft.

Blue Monster Reserve Sauvignon Blanc is named for a cartoon character developed by Hugh MacLeod, Stormhoek's marketing strategist.

'I have been blogging about Microsoft for the last three years, and I got to know some employees. I drew this cartoon of a blue monster and posted it on my website (gapingvoid.com). Microsoft people started downloading it, and it's now their underground mascot.'

MacLeod said the cartoon's popularity inspired Stormhoek to bottle a bespoke wine for Microsoft, but that there are no plans to sell the wine to the public.

Yet Stormhoek made its name primarily through viral marketing campaigns that originated on gapingvoid.com.

Initially, Stormhoek mailed free bottles to bloggers, hoping they would taste it and comment. The wine doubled sales and gained a 19% share of the over-£5 South African wine market.

Subsequently, MacLeod posted a voucher entitling blog visitors to a discount on Stormhoek at Threshers, the UK wine chain. The voucher was downloaded by several million people, and according to Threshers, Stormhoek's sales increased by 60%.

However MacLeod denies the Microsoft project is a ploy to gain more own-labelling business.

'We thought this would be a fun and interesting thing to do,' he said. 'My professional interest is in wine, but my intellectual interest is in social objects and marketing. And wine is a social object.'

Marketers are desperate to capitalise on the success of social marketing sites like Facebook, Youtube and Myspace. Indeed, Stormhoek is using the 'Friends of Blue Monster' Facebook group to distribute the wine.

Such efforts draw potential comparisons with the Cillit Bang scandal, in which the cleaning product was shilled by a fake blogger.

Mark Lewis, Search Engine Optimisation manager for IPC Media (parent company of Decanter) is less cynical.

'I don't know much about wine, and if a friend emailed me about a wine or sent me a voucher, I might be tempted to try it,' he said, 'even if I knew it came from the company making it.'

Bron: Decanter 

Lees ook:Top 10 Wijn blogs wereldwijd
Lees ook:Braziliaanse wijnwebshop binnen Facebook
Lees ook:Vindict’s oprichter Weinakademiker
Lees ook:Gratis wijn uitgedeeld in Zuidafrika, nieuwe trend?
Lees ook:Verkoop van betere wijn via supermarkt groeit

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>