Mousserend en Nieuwe Wereld ook in 2010 populair

De verkoop van mousserende wijnen in Nederland blijft stijgen (+11%), al is het groeipercentage minder dan voorgaande jaren. Dit maakte het Productschap Wijn vandaag bekend in het Bel Air Hotel in Den Haag naar aanleiding van het marktonderzoek naar de consumptie en verkoop van wijn in Nederland in het afgelopen jaar. Het productschap liet het marktonderzoek in 2010 uitvoeren door AC Nielsen.

De nieuwe wereld wijnen blijven in belang toenemen en beslaan inmiddels bijna 45% van de totale stille wijn omzet. Chili is de grootste groeier in volume (+11%).
Binnen de traditionele wereld wijnen is de daling van het volume nog steeds voor een groot deel toe te wijzen aan Franse wijn. Rosé daalt in 2010 in belang binnen de stille wijnen verkopen. Deze daling lijkt sterk samen te hangen met het slechtere weer tijdens het ‘Rosé-seizoen’.
Een op de vier flessen stille wijn wordt onder promotie verkocht. Spaanse en Australische wijn zijn koploper met betrekking tot promotionele verkopen. Van deze landen wordt bijna 1 op de 2 flessen verkocht onder promotie. Nederlanders dronken in 2010 gemiddeld 21,8 liter wijn per hoofd van de bevolking.

Lees ook:Verkoop Champagne stijgt met 5%
Lees ook:Cava in de lift
Lees ook:Bioscoopfilm zorgt voor meer omzet in de Bourgogne
Lees ook:Kopers van wijn op internet tevreden
Lees ook:Australië – Kleinste oogst sinds zeven jaar

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>