KLM Travlr vindt ultieme wijnbestemmingen

Vliegtuigmaatschappij KLM introduceert een nieuwe manier om je ultieme vakantiebestemming te vinden: KLM Travlr, een online searchtool die, op basis van jouw interesse, relevante content uit een groot aantal social media-bronnen bundelt en verwerkt tot een – vaak verrassend – reisadvies. Het platform werd bedacht en ontwikkeld door Tribal DDB Amsterdam. Zelf mocht ik deze tool vandaag als een van de eersten proberen, en tikte natuurlijk ‘wijn’, en later ‘wine’  in. Hoewel het een beta-versie is, vond ik al vele leuke tips, zoals wijnstad Toulouse bijvoorbeeld.

KLM Travlr werkt zeer gebruiksvriendelijk. Nadat je in een zoekbalk je interesse hebt ingevoerd (bijvoorbeeld ‘wijn’, maar beter nog ‘wine’), genereert de applicatie content die daarmee te maken heeft uit diverse social media, zoals YouTube, Twitter, Google Maps, Wikitravel, Flickr en Foursquare. De uitkomst van de zoekopdracht wordt weergegeven in een overzichtelijk bedoelde interface, die echter nog wat aanscherping behoeft. Daarbij worden foto’s en aanvullende info getoond, kunnen video’s afgespeeld worden en zijn Twitter-berichten over de bestemming te zien (en hier blijkt ‘wine’ meer op te leveren dan ‘wijn’. Niet verwonderlijk natuurlijk!). Uiteraard is alles vervolgens weer op eenvoudige wijze te delen via Facebook, Twitter en Hyves.

User generated content
Bezoekers kunnen vrij zoeken in user generated content, het platform beperkt zich niet tot vooraf geselecteerde informatie. Zo kan iemand vrij door KLM Travlr heen scrollen om inspiratie op te doen.

Persoonlijke bestemming in plaats van luchthaven
Roy Scheerder (VP Marketing KLM Nederland): ‘Elke reiziger heeft zijn eigen interesses en emoties. KLM stelt zich tot doel iedereen te helpen in het vinden van de bestemming die het meest aansluit bij zijn behoefte. KLM Travlr stelt een gebruiker in staat zich te laten inspireren door de veelzijdigheid van de wereld. Die gebruiker kan vanaf vandaag op zoek naar zijn persoonlijke bestemming in plaats van een land, stad of luchthaven. Travlr is ontstaan vanuit passie voor elke klant van KLM.’ Mooie marketingspeak natuurlijk, maar zo te zien werkt het wel!

Creatie van de tool
De ontwikkeling van KLM Travlr bleek een uitdaging. De API’s van de verschillende social media hebben elk hun mogelijkheden én onmogelijkheden. Dit maakte het niet altijd makkelijk de juiste content te filteren. De service wordt nu als bèta gelanceerd om nog meer feedback te verzamelen van gebruikers en op basis daarvan verder te optimaliseren. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een tablet ready versie.

Wordt vervolgd, vermoed ik zo!

Lees ook:Vindict’s oprichter Weinakademiker
Lees ook:Net onthuld: Izmir locatie voor European Wine Bloggers Conference 2012
Lees ook:Links: Catavino
Lees ook:Wijn, handel en Social Media
Lees ook:Uitreiking scriptieprijs tijdens de Perswijn Winterproeverij te Wassenaar

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>