Toenemende commotie rondom Sterwijnenthuis.nl

Al eerder berichtte ik over de commotie rondom webwinkel Sterwijnenthuis.nl, waar wijnen worden verkocht die bij sterrenrestaurants op de kaart staan. Inmiddels breidt de onrust zich als een olievlek uit en hebben alle nieuwsrubrieken er wel een berichtje erover. Maar echt gebeurt is er nog niets. Geen rechtzaak, geen juridische stappen.

Gijs den Hollander, een van de medeoprichters van het wijninitiatief, meent met zijn online winkel de wijnmarkt transparanter te maken. Dat toprestaurants liever hun naam niet op de site hebben staan, zeker niet achter wijnen waar online een ander prijskaartje aan hangt dan in de betreffende eetgelegenheden, is voor hem geen verrassing. “Ik heb ooit Zoekallehuizen.nl opgericht en later verkocht aan Rabobank. Daar gebeurde hetzelfde. Toen kwamen de makelaars in opstand.” Helemaal zeker weet Den Hollander het niet, maar hij denkt sterk te staan, mochten het tot een juridisch steekspel komen.

Sommige restaurants zouden zijn initiatief toejuichen, anderen, zoals het Okura in Amsterdam weer niet. Dat het bestuur van de Alliance Gastronomique de leden nu adviseert niet samen te werken met de wijnwinkel, komt volgens Den Hollander door enkele leden die veel macht hebben. In De Telegraaf laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten veel klaagtelefoontjes van ondernemers te hebben gekregen over de webwinkel. Op de site van KHN staat een invulformulier om te dreigen met juridische stappen.

Lees meer op Emerce

Lees ook:Webwinkel met restaurantwijnen
Lees ook:Webwinkel ‘Sterwijnen’ in opspraak
Lees ook:Shop voor alcoholvrije bieren, cocktails en wijnen van start
Lees ook:Belgische supermarkt verdubbelt wijnomzet en doet 4% via internet
Lees ook:Je eigen wijnkelder bijhouden

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Toenemende commotie rondom Sterwijnenthuis.nl

  1. pascal

    Ik vind het stoer wat ze doen. Horeca Nederland kan wel roepen dat ze wijnen tot 4x inkoop moeten verkopen om huur,personeel etc te kunnen financieren. Hun macht is groot en (kleine) wijnimporteurs grijpen ze bij de strot om de prijs zoveel mogelijk te drukken. Laat ze de klant betalen voor hún visitekaartje: het menu. De wijnen moeten een ‘ toegift’ zijn op hun keuken. Kijk naar Italië of Frankrijk. Daar betaal je tot 2 x inkoop. Hulde! Het proces van transparantie, in de wijnwereld en mede ook door social media, is toch niet meer tegen te houden.

      /   Reply  / 
  2. Bram Biester

    Topcuisiniers koken van woede: hun slechte communicatiestrategie kost eigen reputatie!: http://blog.highlow.nl/#post2

      /   Reply  / 
  3. pfeifer

    ehhh… Snap werkelijk niks van de commotie omtrent de ‘sterwijnen’ site.
    Deze site heeft namelijk niks nieuws te bieden. Alle info mbt wijnen van niveau is te lezen in vakbladen als perswijn en proefschrift, die in de tijdschriftenhandel liggen (inclusief prijs en waar te verkrijgen). Overigens met alle respect, maar de eer van beschikbaarheid van deze wijnen ligt bij de importeur en niet bij de sommeliers.
    Dan zijn er nog wat zeurpieten die appels met peren aan het vergelijken zijn. Deze maken zich enorm druk over de bruto marge van de horeca. Vraag me af of deze lieden ooit wel eens een ondernemersplan hebben geschreven… Je bent een knappe jongen als een netto resultaat van 10% behaald als toprestaurateur en ze hoeven zich dus ook nergens voor te schamen. Overigens dien je van deze 10% ook nog eens je pensioen te regelen en niet te vergeten het risico dat je loopt. Wat vele niet blijken te begrijpen dat je in de horeca maar een kort verdien moment hebt, minimaal 50% van de personeelskosten gaan op aan voorbereidingen waarbij de kassa niet rinkelt. Ja, maar…. in het buitenland zijn de marges lager. Dat klopt, maar de lonen liggen ook lager en vaak ook nog eens een zes daagse werkweek. Dan nog niet te spreken over het ontbreken van een sociaal vangnet. Of denken zij dat deze betaald worden met de mantel der liefde?
    Verder voor alle juichende ‘sterwijnen’ fans.. Deze site is te duur, omdat zij niet rechtstreeks importeren. Als voorbeeld: de Minervois van Anne Gros. Deze is elders voor 4 euro per fles goedkoper te bestellen (lees 48,00 per doos). Deze wijn kost overigens kelder-af rond de 8 euro… Dus tussen sterwijnen en producent ligt een omrekeningsfactor van 2,5. Hiervoor hoeven ze slechts een adresstikker te plakken en te verzenden.

      /   Reply  / 
  4. Mariella Beukers Auteur

    En Sterwijnenthuis krijgt al maar meer gratis publiciteit …

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>