Champagnehuis Moët gaat in China bubbels produceren: uiteraard mag die geen champagne heten. Het gebruik van de naam champagne is beperkt tot wijn die uit het gelijknamige gebied ten oosten van Parijs komt.
Het huis Moët Henessy, onderdeel van luxeconcern LVMH, is eigenaar van topmerken als Dom Pérignon, Veuve Cliquot en Krug. Het huis bundelt de krachten met een Chinees agrarisch staatsbedrijf dat in het noordwesten van China opereert. Daar gaat Moët in een joint venture mousserende wijnen produceren, aldus The Financial Times vrijdag.
Chinese bubbels
De stap is ingegeven door de sterk groeiende vraag naar champagne-achtige wijnen in Azië. De klimatologische omstandigheden in de regio Ninxia, waar Moët gaat opereren, zouden vergelijkbaar zijn met die in het Franse champagnegebied. De Chinese bubbels zullen verkocht worden onder het Chandon-merk, dat ook domeinen in Californië, Brazilië, Australië en Argentinië heeft.
China’s wijnconsumptie is tussen 2005 en 2009 verdubbeld tot bijna 870 miljoen liter op jaarbasis. LVMH zette in 2007 al een eerste stap in China, via een 55 procent-deelname in de firma Wenjun, een fabrikant van Chinese rijstwijn.
Lees ook:3 miljard euro winst voor LVMH
Lees ook:Grote drank concerns melden groeiende omzet
Lees ook:Moët-Hennessy investeert in Chinese wijngaarden
Lees ook:Chinese huisvrouwen gaan voor wit
Lees ook:Wereldprimeur: eerste mousserende wijnen voor Pays d’Oc IGP