Wijnfabels deel 2: “De ziel van de wijnfles”

ziel

 

"Als er een diepe ziel onderin de fles zit, dan zit er heel goede wijn in".

Wederom word het door niemand op persoonlijke titel verkondigd (waarschijnlijk wegens geen goed argument), maar wordt er altijd verwezen naar "ze".

Dit artikel is geschreven door Robert Verweij

Het generaliseren van de genoemde flessen is houdt een risico in. Je bent namelijk gebonden aan 1 van de volgende stellingen (doorhalen wat niet van toepassing is):

- "Wijnmakers gebruiken de flessen echt alleen voor heel goede wijn, ondanks het feit dat het commercieel aantrekkelijk is om de fles te gebruiken als marketing-instrument".

of:

- "Wijn wordt vanzelf goed door het verblijf in een fles met diepe ziel".

Als u zich kunt vinden in 1 van de bovenstaande stellingen, hoeft u niet verder te lezen.

Indien u ze beide onzin vindt, gaan we verder op zoek naar de oorsprong van deze vermeende fabel.

Zoals we gewend bij de wijnfabels, zijn er een aantal theorieen. Een greep:

- De ziel maakt dat de fles stevig staat op een onregelmatig oppervlak.

- De ziel zorgt er voor dat flessen makkelijker stapelbaar zijn.

- De ziel is makkelijk bij het inschenken door de bediening.

- De ziel zorgt ervoor dat sediment (bezinksel) beter neerslaat en achterblijft bij het uitschenken.

- De ziel maakt de wijnfles sterker en doet hem groter lijken.

Een aantal van deze theorieen doet zeker opgeld, zeker vanuit de historie gezien.

Vooral nummer 4, al wordt wijn tegenwoordig zo goed gefilterd (en zo jong gedronken), dat bezinksel tegenwoordig niet meer voorkomt.

Uitzonderingen hierop zijn Vintage Port en een handjevol klassieke bewaarwijnen.

Terug naar het heden. Het gevoel voor traditie bij wijnmakers is 1 van de oorzaken voor het handhaven van de ziel. Maar het uiterlijk van de fles is tegenwoordig een beter argument dan de 5 boven genoemde. Want wat blijkt? Hoe dieper de ziel, hoe duurder de fles. Het (niet wetenschappelijke) onderzoek vindt u op www.itchysquirrel.com.

Maar wordt de fles bij de wijn gezocht, of de wijn bij de fles? De kip en het ei.

Praten we over traditie of marketing? Of misschien wel over traditie ALS marketing?

Feit is wel, dat een diepe ziel, vaak in combinatie met een zware fles, duurder in productie is.

Zolang consumenten bereidt zijn meer geld uit te geven aan luxe flessen met een diepe ziel, geeft de fles een meerwaarde aan het product. Een meerwaarde die niet ligt in de kwaliteit van de wijn, maar waar je wel voor betaald. Marketing dus. Maar dat is geen overbodige luxe, omdat er een enorm aanbod is bij de wijnwinkel of supermarkt. En waar de kwaliteit vaak beoordeeld moet worden op de buitenkant, dus op de fles.

Tijd dus om de stelling te nuanceren: "Omdat de flessen met een diepe ziel duurder zijn in productie, worden ze wel vaak gebruikt in combinatie met duurdere wijn. Een diepe ziel is echter geen garantie voor kwaliteit. De wijnmaker heeft hiervoor gekozen door bijvoorbeeld traditie of marketing".

Wilt u reageren of een wijnfabel laten verifieren?

Ik hoor het graag!

Robert Verweij

Lees ook:Waarom zou ik een magnum (fles) kopen?
Lees ook:Wijn proeven op Mallorca
Lees ook:Hoe lang is wijn in een aangebroken fles houdbaar ?
Lees ook:Accijnsverhoging
Lees ook:SoWine Pro – wijn per glas zonder gas

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Wijnfabels deel 2: “De ziel van de wijnfles”

  1. Alec

    Leuk artikel! Maar ik wil graag weten, waar de ziel vandaag de dag dan wel voor bedoeld is. Ik dacht dat het te maken had met de interne druk in de fles, vooral bij mousserende wijnen. Klopt dat?

      /   Reply  / 
  2. Robert Verweij

    Hoi Alec, bedankt.

    De druk in een mousserende wijnfles kan inderdaad oplopen tot 5 a 6 bar. Deze flessen zijn dan ook zwaarder/dikker.

    Maar bij stille wijnen komt er geen druk van binnenuit, dus een technische functie heeft het niet.

      /   Reply  / 
  3. Marc Teuben

    wijnflessen werden vroeger met de hand gemaakt. Om deze flessen te maken werd deze in een klem gezet. Bij het zg. afdraaien van de fles ontstond er een holling in de onderkant van de fles. Zo is de ziel ontstaan.

    De reden dat de ziel nog steeds bestaat is, omdat 9 van de 10 kwaliteitswijnen uit bijvoorbeeld de bordeaux deze flessen gebruiken. men ziet dit als een kwaliteitskenmerk, hoewel deze nergens op gebaseerd is.

    Tip blijft dan ook, om een wijn maar op 1 aspect te beoordelen: de wijn zelf, dus door te proeven.
    Want hoe mooi een etiket, flesvorm, de case bois, het chateaux zelf of de wijnverkoper ook is, het draait allemaal om de vloeistof die erin zit.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>