Wijnen uit Piemonte /1

“Dit weekeinde, zo net in de overgang van zomer naar herfst, is een prachtig moment om het eens te hebben over Oinotria, oftewel het wijnland Italië.

Al van kindsaf aan hang ik aan dit land, vind ik het mooi en bijzonder! Als ik dan later ook de wijnen leer kennen, is mijn liefde bezegeld. Trots ben ik dus wel op de interviews met twee  vrouwelijke importeurs uit Piemonte Italië!  Twee verschillende Italiaanse interviews, maar allebei wel met een snufje Piemonte!”

Ga er voor zitten zou ik zo zeggen. Lees over de drijfveer van Nina Schein, geboren en getogen in New York City en sinds 2004 wonend in Amsterdam. Zij is ondernemer. Samen met haar partner hebben ze het bedrijf ‘Your Personal Manager’, een bureau voor projectmanagement. Sinds 2011 tevens importeur van de wijnen van Azienda Agricola Incisiana!
Hoe is de lok naar wijn ontstaan?  “Ik kom oorspronkelijk uit Amerika waar de eet- en drinkcultuur mij niet veel in aanraking bracht met goede wijnen. Als er al wijn was, was het meestal niet best. Toen ik 8 jaar geleden in Europa kwam wonen, leerde ik wijn pas echt waarderen. Ik ontdekte de enorme diversiteit in smaak, prijs, kwaliteit, etc. Er ging een wereld voor me open. Door het feit dat de betere restaurants in Nederland betaalbaar zijn in vergelijking met New York waar ik vandaan kom, ben ik veel meer uit eten gegaan dan dat ik deed in Amerika. Hierdoor ben ik naast het steeds meer waarderen van haute cuisine, ook steeds meer gaan genieten van kwaliteitswijnen. Ik heb dus nog geen levenslange ervaring in de wijnwereld, maar heb wel de afgelopen jaren een diepe waardering voor kwaliteitswijnen ontwikkeld, m’n smaak verfijnd en veel kennis op wijngebied opgedaan. Uit pure interesse en liefde voor de wijnen.

 

Ongeveer een jaar geleden was ik met mijn partner in Piemonte op vakantie. Zoals dat dan gaat, kwamen we, via een vriendin, terecht bij een klein wijnhuis terecht; Azienda Agricola Incisiana. De wijnboer is een Duitser die 10 jaar geleden zijn beroep als arts in Stuttgart heeft opgegeven om zijn passie te volgen: wijn maken. Hij heeft ons urenlang verteld over zijn wijnen, zijn visie en zijn wijngaard. Na een rondtocht over het landgoed hebben we de wijnen geproefd, uiteraard vergezeld met een flink stuk Parmezaan. Ook wij vertelden hem over onze werkzaamheden, in de reclame- en project management wereld in Amsterdam. Het klikte tussen ons, en daarom besloten we om eens te bekijken of we niet iets voor elkaar konden betekenen.  Zo stond een paar maanden later de eerste lading wijn bij ons op de stoep!”

 

Hoe bereikt je de doelgroep, wie behoren precies tot deze doelgroep.

“Eigenlijk zijn wij de doelgroep. Hiermee bedoel ik mijn partner en ik. Mensen die een meer dan gemiddelde interesse hebben in kwaliteitswijnen en hier ook best af en toe de portemonnee voor willen trekken. De wijnen zijn namelijk niet goedkoop. En daarmee sluit je eigenlijk al 90% van de markt uit als doelgroep. Maar kwaliteit heeft z’n prijs. De wijnen zijn het dubbel en dwars waard. De moeilijkheid is natuurlijk om dat uit te leggen zonder dat men de wijn proeft. Daarom hebben we in eerste instantie een Nederlandstalige website ontwikkeld waarop de wijnen uitgebreid besproken worden. De website straalt de kwaliteit van de wijnen uit en laat alle prijzen zien die deze wijnmaker al in de wacht heeft gesleept.”

 

Hoe worden deze wijnen gemaakt? Wat zijn de druivenrassen?

“Florian Oelssner (de wijnmaker) benadert het wijn maken op een bijzondere manier en doet geen enkele concessie als het aankomt op de kwaliteit. De kwaliteit van een wijnen ontstaat natuurlijk in de wijngaard. Bij de snoei in de winter worden de wijnstokken tot één loot afgesneden en die wordt tot zes ogen beperkt. In de daarop volgende maanden vóór het rijpen van de druiven begint hij met het verkleinen van de opbrengst. De kwaliteitsverhoging die daardoor ontstaat, ontziet de plant en zorgt voor een betere rijping van de druif. De verschillende producten die voor de behandeling van de druiven gebruikt worden, zijn in de biologische wijnteelt toegestaan. Florian kiest echter bewust niet voor het certificaat “biologische wijnproducent”, terwijl hij het eigenlijk wel is. Het gebruik van biologische producten is vanzelfsprekend voor hem. Zo bewerkt hij ook de grond zonder kunstmest, met minimale bodemverdichting en met beplanting van de doorgangen met seizoenzaad. Florian creëert met zijn manier van wijn maken unieke en zeer bijzondere wijnen.

 

Er zijn slechts vijf hectaren die bewerkt worden, waarop 70% barbera, 10% merlot en 20% sauvignon staat. De laatste twee druiven zijn natuurlijk een unicum in deze regio van Italië (Piemonte). En dat levert fantastisch bijzondere wijnen op. De volgende wijnen worden onder andere bij de Azienda Agricola Incisiana gemaakt: Barbera d’Asti, Serafino Bianco de ‘Merlotone’ dit is een Monferrato Rosso. Maar je moet maar eens op de website kijken!”

 

Gaat je vaak naar naar het buitenland voor proeven, keuren en importeren etc?

“Nee, eigenlijk niet. Ons doel is namelijk niet om een grote importeur te worden. Integendeel, we houden het lekker bij 1. We doen de promotie en de verkoop van de Azienda Agricola Incisiana uit liefde voor de wijnen, uit passie. We hebben ons eigen project management bureau (www.your-personal-manager.com). Daar doen we heel veel verschillende mooie opdrachten mee. De diversiteit in ons werk vinden we juist zo leuk. Alleen maar met wijn bezig zijn hoeft dus ook niet van mij.”

 

Hoe ziet de toekomst er volgens jou voor de wijninkoop-verkoopwereld  uit?

“Ik hoop dat het authentieke, het echte, het originele ook in de wijnwereld een revival gaat doormaken. De opkomst van supermarkten zoals Marqt vind ik mooi om te zien. Er is dus een groeiende markt voor biologische producten met aandacht voor mens en natuur. Ik hoop dat die ontwikkeling zich doorzet naar de wijnwereld en dat men over een aantal jaar gewend is om iets meer dan 3 euro voor een fles wijn te betalen. Ik denk namelijk dat als iemand weet hoe die wijn van 3 euro gemaakt is, hij of zij ‘m nooit meer zal kopen.”

 

Hoe ziet jullie wijntoekomst er uit?

“Te midden van een vaste klantenkring van exclusieve restaurants en wijnwinkels in Nederland! Daar houden we ons de komende tijd mee bezig om zo het echt geïnteresseerde publiek van deze wijnen  te kunnen laten genieten.

Meer dan dat is niet onze doelstelling, sterker nog… Meer is ook niet mogelijk: de voorraad is beperkt!”

 

 

Lees ook:Nieuwe website over biologische wijnen
Lees ook:Meer dan 80% van de Fransen kent bio-wijn
Lees ook:Maak je eigen – biologische – wijn
Lees ook:Kies eens voor een wijnreis door Toscane
Lees ook:Rijnland-Palts wil bio-wijnproductie stimuleren

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Wijnen uit Piemonte /1

  1. massimo de buono

    Sorry voor de inbraak, maar om precies te zijn, het deel van de huidige Calabrië, in het noorden begrensd door de rivier Lao, ten oosten van de Sila, ten zuiden van de landengte Lametia – Squillace, in het westen door de Tyrreense Zee, in de periode VIII ° – IV eeuw A. C. door de meeste schrijvers van de tijd, werd het genoemd Enotria (Oinotria) de bodem van alle goederen of wijn.
    Het spijt me, maar de Piemonte is niet opgenomen in deze historische oorsprong.

      /   Reply  / 
  2. Marja van Beek Auteur

    Hartelijk dank voor deze uitleg! zo leren we steeds meer. Ik kom graag een keer naar Calabrië. Ik wist dit niet.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>