Kopers van wijn op internet tevreden

Het Productschap Wijn maakte vandaag de cijfers bekend van het jaarlijkse marktonderzoek naar de consumptie en verkoop van wijn in Nederland in het afgelopen jaar. Het productschap liet het marktonderzoek in 2010 uitvoeren door AC Nielsen. In in eerder bericht gaf ik de cijfers over mousserend en de Nieuwe Wereld. Hieronder nog een aantal wetenswaardigheden.

Regionale bestedingen
De regionale verschillen in Nederland zijn qua bestedingen soms groot. In Noord-Holland (exclusief Amsterdam) besteedde de consument in 2010 in de supermarkt gemiddeld € 72,70 aan stille wijn. In Limburg was dit € 43,70 per persoon.
De supermarktbestedingen voor Port, Sherry en Vermouth zijn veruit het hoogst in de provincie Zeeland. In Zeeland besteedde de consument in 2010 € 9,60, terwijl dit in Noord-Holland circa € 3,80 per persoon was.

Keuze belangrijk
Uit onderzoek blijkt dat de consument in het algemeen een ruime keuze (zeer) belangrijk vindt (81,4%). Om binnen de ruime keuze makkelijker te kunnen kiezen geeft de consument aan graag te willen proeven (58%). Daarnaast blijkt er behoefte te bestaan aan kaartjes met smaakbeschrijvingen (45,9%) al dan niet in combinatie met informatie over wijn-spijs combinaties (30,2%). Ook een herkenbaar etiket blijkt belangrijk te zijn (24,3%).

Gemak van internet
Consumenten die wijn voornamelijk via internet kopen zijn zeer tevreden over dit aankoopkanaal. Ten opzichte van de andere aankoopkanalen biedt internet significant meer gemak; de bestelling wordt thuis bezorgd, men kan rustig zoeken en men kan uitgebreide informatie vinden over de wijnen.
Consumenten die geen wijn via internet kopen, lijken belemmerd door onzekerheid. 74,4% geeft aan dat zij de wijn graag willen vasthouden, 30,8% vindt de bezorgkosten te hoog en 36,8% geeft aan geen toegevoegde waarde van het kopen van wijn via internet te zien. Deze laatste groep bestaat voornamelijk uit 65-plussers (48,8%).

Biologisch
De potentie van biologische wijn is hoog. 30% van de consumenten geeft aan regelmatig biologische producten te kopen, hiervan koopt slechts de helft regelmatig biologische wijn. Men geeft aan niet goed te weten waar biologische wijn verkrijgbaar is (39%). Daarnaast twijfelt men aan de betrouwbaarheid van de claim (35%). Voor 32% zou een officiële kwalificatie / logo bijdragen aan de koopintentie van biologische wijn.

Lees ook:Wijnverkoop via internet stijgt in Frankrijk met 30%
Lees ook:Bericht van Staete Landt
Lees ook:PLUS wederom beste wijnsupermarkt volgens consument
Lees ook:NZwijn kopt: Wijn in plastic uit Nieuw Zeeland, de toekomst?
Lees ook:PLUS beste Wijnsupermarkt volgens consument

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>