Column: Gordon en de Côtes du Rhône

www.Gordon.nl
Patrick van der Valk is wijnliefhebber, wijnkenner, wijnimporteur en eigenaar van www.wijnbelevenis.nl. Hij schrijft vanaf vandaag iedere zondag op dit blog een column over leuke wijndingen. Om te beginnen over de radiocommercial van Gordon over de Côtes du Rhône.

Zoals voor iedere ondernemer is het ook voor wijnproducenten belangrijk om een zekere bekendheid bij afnemers te genieten. Zeker nu de concurrentie heviger is dan ooit tevoren. Slechts een select gezelschap van wijnproducenten zijn zo bekend dat er bijna geen promotie (meer) nodig is. Mouton Rotschild en Petrus vinden hun weg in de wereld als vanzelf.

Daarnaast zijn er natuurlijk de grote producenten, die met aanzienlijke mediabudgetten hun boodschap prima kenbaar kunnen maken.

Omdat veel middelgrote- en kleine wijnboeren niet voldoende middelen hebben om hun eigen wijn overal te promoten, wordt er af en toe gebruik gemaakt van collectieve reclame. Iedere wijnproducent uit een specifieke regio betaalt dan bijvoorbeeld direct of indirect een klein deel van een grote gezamenlijke reclamecampagne. Voor de Côtes du Rhône loopt nu zo’n collectieve campagne. Op RTL FM kun je Gordon 25 seconden lang de Côtes du Rhône horen bezingen op de muziek van “Just the two of us”. De radiocommercial eindigt met een zwoele vrouwenstem :

“Côtes du Rhône, de smaak van rood”. De commercial ligt goed in het gehoor, maar roept bij mij wel vragen op. Hoe zinnig is nu zo’n radiocommercial voor de producenten van de Côtes du Rhône ? Er bestaat namelijk niet zoiets als dé Côtes du Rhône. Er worden daar wijnen met een zeer uiteenlopende smaak en kwaliteit gemaakt, van een scala aan verschillende druiven. Vergelijk een “eenvoudige” Côtes du Rhône maar eens met een complexe Châteauneuf du Pape of een Crôzes Hermitage. Ook vraag ik me af of ze de pay off “Côtes du Rhône, de smaak van rood” wel aan een wijnproducent van een heerlijke witte Viognier van de appellation Condrieu hebben voorgelegd. Daarnaast verschilt deze pay off ook nog eens van de propositie “Côtes du Rhône, verleidelijk rood” die weer op de officiële website van dit wijngebied te vinden is.

Mijn grootste angst is echter dat de radiocommercial gaat werken. Niet omdat u geen rode wijn uit de Cotes du Rhone moet drinken, integendeel, dit is het ondergewaardeerde syrah-grenache Luilekkerland. Nee, mijn angst zit erin dat dit wel eens het begin van een trend zou kunnen zijn. Krijgen we straks op Classic FM Wibi Soerjadi die de Bordeaux klaviert. En horen we binnenkort Gerard Joling de verkopen van de kwakkelende Beaujolais tot grote hoogte zingen…..

Lees ook:Pernod Ricard ook in problemen
Lees ook:Zielige radiocommercial voor zielige wijn
Lees ook:Aan de andere kant van de wijnplas
Lees ook:Oorlog Midden Oosten funest voor wijn uit Libanon
Lees ook:Grootspraak in opspraak?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>