GESLAAGD DEBUUT GASTVRIJ ROTTERDAM

De horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam die van 23 tot en met 25 september in Ahoy Rotterdam plaatsvond, is zeer succesvol verlopen. De reacties op de eerste editie van zowel exposanten als bezoekers waren lovend. Met name uitstraling, sfeer en kwaliteit van het publiek werden door exposanten genoemd als sterke punten van het nieuwe evenement. In totaal brachten 7.135 horecaprofessionals uit heel Nederland een bezoek aan de beurs.

Sterk fundament gelegd
Exhibition Manager Robert Melaard blikt tevreden terug op de eerste editie. “We zijn bijna twee jaar lang bezig geweest met de voorbereidingen. We hebben altijd voor ogen gehad dat het een kwalitatief hoogstaand en dynamisch evenement moest worden; een nieuw gastronomisch platform van formaat. Daar zijn we denk ik goed in geslaagd. Mede dankzij de waardevolle bijdrages van de Founding Partners en brancheorganisaties die met originele kookdemonstraties en presentaties goed inhoud hebben gegeven aan het gastronomische en informatieve programma van de beurs. Wat ons betreft is het fundament gelegd voor een inspirerende horecavakbeurs in Zuidwest-Nederland, waarbij het opviel dat we nu al bezoekers uit heel Nederland hebben getrokken. Ook veel toeleveranciers die eerst wilden zien hoe de eerste editie uit zou pakken, hebben laten weten volgend jaar deel te willen nemen. De eerste inschrijfformulieren voor 2014 zijn al binnen. Dat geeft vertrouwen voor de toekomstige ontwikkeling van ons evenement.”

Sfeer en kwaliteit
Exposanten toonden zich aangenaam verrast door de uitstraling van de beurs en de kwaliteit van de bezoekers. Alfred Verhagen van Koppert Cress sprak van een ‘zeer professionele beurs met een heerlijk huiskamersfeertje. Echt anders dan alle andere beurzen’. Wil van Merkensteijn van Schmidt Zeevis vindt het ‘top dat Gastvrij Rotterdam weer een goede horecavakbeurs heeft. Een zeer geslaagde eerste editie wat ons betreft’. Ook René Flohil van Rational toonde zich uitermate tevreden: “Een gezellige netwerkbeurs op hoog niveau met veel bezoekers van toprestaurants.”
Carolien Plevier van FrieslandCampina vindt Gastvrij Rotterdam een aangename beurs, waar de juiste doelgroep komt: “De doelgroep wordt daadwerkelijk geïnspireerd, er is overal wat te zien en te doen. Voor FrieslandCampina is de beurs zeer succesvol geweest met goede contacten, een gezellig samenzijn met klanten en ruim voldoende leads, dus ook in dat opzicht geslaagd.” Jan Karel Renaud van Sligro vond het goed om van bezoekers te horen dat ze aangenaam verrast en geïnspireerd zijn tijdens Gastvrij Rotterdam.
Veel exposanten zagen in Gastvrij Rotterdam het juiste platform om inspirerende masterclasses of kookdemonstraties door bekende chefs te geven. Zo zorgde Unilever Food Solutions voor de nodige dynamiek op de beursvloer met Masterclasses door **sterrenchef Erik van Loo en theesommelier Kiona Malinka. Nice to Meat trok veel bekijks met een kookdemonstratie door **sterrenchef Mario Riddder. Naast deze presentaties door topchefs stonden er nog ruim 120 andere gastronomische activiteiten op het programma tijdens de beurs.

Eindbeslissers
De goede kwaliteit van het publiek wordt onderschreven door de profielen van de bezoekers: 81% van alle bezoekers is als eind- of medebeslisser betrokken bij investeringsbeslissingen. Bijna de helft van de bezoekers die naar Gastvrij Rotterdam kwamen, is werkzaam als eigenaar, bedrijfsleider of kok van een restaurant. Ook professionals werkzaam in de (party)catering, (zorg)instellingen en recreatie waren met ruim 16% goed vertegenwoordigd. De hotelsector was goed voor een kleine 10%. Overige bezoekers waren afkomstig uit de fastfood service sector, uit het onderwijs of bezochten de beurs als toeleverancier. Een op de zeven bezoekers kwam speciaal voor een workshop, masterclass, kookdemo, proeverij, debat of wedstrijd naar de beurs.

Enthousiaste reacties op themapaviljoens
Marco Ouwerkerk van Green Leisure, coördinator van het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen waar duurzaam ondernemen in de horeca centraal stond, is enorm enthousiast. “De ondernemers in ons paviljoen hebben goede leads kunnen genereren: er was veel gerichte belangstelling voor hun producten. En we hebben veel complimenten gekregen over de originele presentatie en aankleding van het paviljoen. Wij komen zeker terug.”
Het WijnPaviljoen, hosted by Perswijn, trok zeer veel belangstelling van wijnprofessionals die niet alleen voor de wijnen en proeverijen kwamen, maar ook enthousiast deelnamen aan de lezingen en workshops die gegeven werden door onder andere verschillende wijnprofessionals, smaakprofessor Peter Klosse en marketing directeur Vitalie Taittinger van het gelijknamige Franse champagnehuis. Ook de kookdemonstraties op het Village Gastronomique, georganiseerd in samenwerking met Culinaire Saisonnier (met onder andere Robèrt van Beckhoven en Angelique Schmeinck) werden erg goed bezocht. Veel exposanten op het WijnPaviljoen zegden nu al hun deelname aan Gastvrij Rotterdam 2014 toe.
“Wat een goed publiek, wat een sfeertje en logistiek klopte het ook allemaal. Wij zijn er volgend jaar zeker weer bij”, aldus Marc Abbema van Abbema Wines. Ook Martin Bestebreurtje van Red Gum Fine Wines is zeer te spreken over zijn deelname in het WijnPaviljoen: “Eindelijk een goede horecabeurs in Rotterdam. Met name de ruime opzet vond ik heel prettig. Het straalde gastvrijheid uit waardoor we bestaande en potentiële klanten ook echt goed de aandacht konden geven.”

Officiële opening met finalisten Bocuse d’Or
Op maandag 23 september werd de beurs geopend in bijzijn van Locoburgemeester Karakus die liet weten zeer verheugd te zijn dat Rotterdam nu weer een goede horecavakbeurs heeft. Tijdens de opening werden tevens de Nederlandse finalisten van Bocuse d’Or door Joop Braakhekke gepresenteerd. Zij gaan op 1 oktober aanstaande de strijd met elkaar aan tijdens de Nederlandse finale.
Gastvrij Rotterdam 2013 was ook het podium voor diverse verkiezingen en debatten. Zo maakte Horeca Entree de Terrastopper van het Jaar 2013 bekend. Na een spannende finale tussen drie genomineerden op het Inspiratieplein werd Marloes Alink van bar-brasserie Joris in IJsselstein uitgeroepen tot winnares.
Tevens werd door Ted Janssen, voorzitter van Euro-Toques Nederland, de Gero Restaurantprijs uitgereikt. Deze ging naar Restaurant ‘t Korensant uit Molenrij.

Gastvrij Rotterdam 2014
De volgende editie van Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 22 tot en met woensdag 24 september 2014 in Ahoy Rotterdam. Gastvrij Rotterdam richt zich op horecaprofessionals met liefde voor het vak en passie voor hun gasten. Meer informatie en foto- en video impressies van de beurs zijn te vinden op: www.gastvrij-rotterdam.nl.
Gastvrij Rotterdam is ook te volgen via Twitter en op Linkedin.

Lees ook:EURO-TOQUES NEDERLAND EN GASTVRIJ ROTTERDAM TEKENEN MEERJARIGE SAMENWERKING
Lees ook:Gastvrij Rotterdam
Lees ook:PERSWIJN ORGANISEERT WIJNPAVILJOEN OP GASTVRIJ ROTTERDAM
Lees ook:59e BBB EN 1e FOLIE CULINAIRE SUCCESVOL AFGESLOTEN
Lees ook:Wine Professional 2014

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>