De vierde jaarlijkse Europese Wine Bloggers ‘Conferentie (EWBC) was een doorslaand succes dit jaar, met 220 wijn bloggers en -professionals uit 35 landen die deelnamen aan het driedaagse evenement gehouden in Brescia (Italië) van 14 tot 16 oktober 2011.
Als enige internationale evenement gewijd aan de interactie tussen wijn en internet biedt de EWBC een platform voor de wereldwijde wijngemeenschap en de mogelijkheden die geboden worden door online communicatie. Dit jaar had de conferentie ‘storytelling’ als thema en werden sessies georganiseerd rond online wijncommunicatie en workshops gericht op de disciplines video, fotografie, schrijven en mondelinge rapportage. Key-note speaker was onder andere wijnjournalist George M. Taber. Gastheer was het Consortium van Franciacortia.
Georganiseerd door Ryan en Gabriella Opaz en Robert McIntosh van sociale media bedrijf Vrazon, bevordert het jaarlijkse driedaagse evenement de verwerving van vaardigheden en informatie, de uitwisseling van expertise en ervaring en de mogelijkheden om te netwerken.
Elke dag waren gesponsorde wijnproeverijen opgenomen en aan het einde van de conferentie hadden bezoekers de gelegenheid om de wijngaarden van Franciacorta, Friuli-Venezia-Giulia, Alto Adige en Chianti te bezoeken, om in elk gebied het oenologische erfgoed te ontdekken.
Event co-organisator Ryan Opaz: “De EWBC was uitverkocht in augustus van dit jaar. We ontvingen bijna 300 aanvragen van bloggers, journalisten, wijnhuizen en communicatie-professionals om dit jaar de conferentie bij te wonen, maar we moesten de inschrijving sluiten bij 216 vanwege de beperkte ruimte op locatie. Wij zijn bijzonder blij met de manier waarop de opkomst is gegroeid in de afgelopen vier jaar, van 50 deelnemers in 2008 in La Rioja tot 216 nu. Steeds meer wijncommunicators en wijnhuizen verkennen de toekomst van online media.”
Wines of Chile en Austrian Wine
Belangrijke sponsors van EWBC 2011 waren Wines of Chile en Austrian Wine, die het evenement beiden voor het tweede opeenvolgende jaar ondersteunden. Commentaar van Michael Cox, directeur Europa van Wines of Chile: “Dit is de tweede keer dat Wines of Chile sponsor is van de EWBC; het is een geweldige kans voor ons om te communiceren met de invloedrijke wine blogging community. Bloggen gaat vaak over het vertellen van verhalen, en de ‘persoonlijkheid’ van de wijn. Modern Chili, met zijn diverse natuurlijke wijnen en de jonge, charismatische wijnmakers, heeft veel te bieden aan deze vertellers; door onze sponsoring kunnen we een beeld krijgen van de dynamiek en innovatie die bestaat in deze spannende wijnomgeving”.
Willi Klinger, Managing Director van Austrian Wine, verklaarde: “We kunnen in de wijnindustrie niet zonder sociale media. Facebook, Twitter, YouTube en de dergelijke zijn belangrijke instrumenten om te presenteren, te introduceren en Oostenrijkse wijnen te promoten; de EWBC biedt een van de beste kansen deze wijncommunicators te onmoeten en de interactie aan te gaan. De kwaliteit van de EWBC deelnemers is erg hoog en wij beschouwen onze deelname als een verstandige investering die zeker loont.”
Cantina Terlano
Judith Unterholzner van post-trip sponsor Cantina Terlano: “Bij het voorstellen van een post-conferencebezoek aan de Alto Adige voor EWBC-aanwezigen, was ons belangrijkste doel de productie-omgeving en de bijzondere kenmerken van de wijnen uit de Dolomieten te tonen, met de typische druivensoorten. We waren blij om een reis naar onze regio te organiseren, omdat Cantina Terlano zich bewust is van hoe belangrijk bloggers en hun opmerkingen zijn voor de eindverbruiker.”
De locatie voor EWBC 2012 zal bekend worden gemaakt op 28 november 2011 www.vrazon.com
Lees ook:Net onthuld: Izmir locatie voor European Wine Bloggers Conference 2012
Lees ook:
Lees ook:George M. Taber spreker op EWBC2011
Lees ook:Bonny Doon’s Randall Grahm op EWBC in Izmir
Lees ook:Vindict’s oprichter Weinakademiker