De jeugd versus de ouderen

Probleemdrinkers van 55+ zoeken vaker hulp

Dat lees ik op de voorpagina van de AD.  Met de  hond in het bos, onder de wandel zo gezegd, denk ik hier verder over na.  De babyboomers hebben geld, tijd en vervelen zich dan misschien?  Een golf van drankzuchtigen schijnt het land te overspoelen!

Wauw, dat klinkt niet goed als je dat zo leest.
Nu ervaar ik dat zelf ook wel heel anders. Ten eerste, als jongste van vier kinderen uit een naoorlogs gezin, ben ik als enige geen babyboomer. De anderen kun je die kwalificatie wel opplakken. Of ze geld en veel tijd hebben, daar laat ik me verder niet over uit, maar dat ze op de weg naar een drankverslaving zouden zijn? Nee, integendeel.

In mijn werk voor onder andere het Wijninstituut kom ik ook  veel 50+ tegen die genieten van een beetje vrije tijd en dat graag opvullen met een acitiviteit of meer kennis, in dit geval over wijn.
Het is niet zo zeer de kwantiteit bij deze groep, maar juist de kwalitieit waar ze zich voor interesseren. Natuurlijk vinden ze een glas wijn lekker, maar nu ze in rustiger vaarwater aan zijn gekomen, willen ze er meer van weten! Hoe wordt de wijn nu eigenlijk gemaakt?

Waar komen toch die aroma’s vandaan? Waarom is het zo moeilijk om te omschrijven wat je proeft?

Vaak komen er discussies op gang, over smaken  en geuren, over hoe snel je de suggestie  van een ander overneemt! Als de een aardbeien bespeurt en dat met een stellige overtuiging de groep in gooit, dan ruikt ontegenzeggelijk iedereen in zijn buurt dezelfde aardbeien opeens!   “Ja, als jij het zo zegt, nu ruik / proef ik het ook!”  Grappig hoe het menselijk brein toch altijd weer grapjes met ons uithaalt.
Vorige week was ik in Duitsland te gast bij het Weininstitut en daar deden we het “zwarte -glazen –roulette- spel”!

Bijzonder moeilijk, maar erg komisch tegelijk.  Aan een roulettetafel gestaan, met fiches in de hand, moest je telkens inzetten op vragen over de drank in je zwarte glas! Een keer ging het over Weinbrand, een keer over Riesling, een keer over Portugieser.  Het zwarte glas waarin je werkelijk niets kunt zien, reduceert bij wijze van spreken je waarnemingsvermogen voor misschien wel de helft. Overigens was de rondleiding hier in  de Ahr, een topper. Daarover later meer!

In tegenstelling wat men over de Babyboomgeneratie schrijft, is men over  de jeugd enthousiaster! De jongeren in de leeftijdsgroep tussen 12 en 16 schijnen minder te drinken, minder te roken en minder te blowen dan enkele jaren geleden. Zelfs zo dermate weinig dat ze tot “de lieverdjes van Europa”  behoren!  Houden zo, lijkt  me!

 

Lees ook:De jacht op het Wijnbrevet…
Lees ook:De Restaurantweek
Lees ook:Italiaans rood geproefd
Lees ook:Wijncocktailtip: Bellini anders
Lees ook:Restaurant-Hotel de Kastanjehof in Lage Vuursche op een zomerse zondag

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>