Zibibbo, een Italiaanse wijnbeleving

Het zonovergoten terras, op deze echte lentedag, van ‘De Jonge Haan”, ontmoetingspunt voor Hilversumse Bluf, is ook onze interview-locatie.
Mijn gast is al aanwezig, lekker met het gezicht in de zon, ontspannen, in afwachting van…

… mij, die, zoals altijd weer de route verkeerd ingeschat  heeft, van huis naar Hilversum. Enfin.

‘t Ja, weer een wijnimporteur uit Italië in de serie KWI-interviews[1]. Louter toeval, want ofschoon mijn hart ook al vanaf mijn jongste jeugd in dit land ligt, is dat niet de reden waarom wij hier nu tegenover elkaar zitten. Immers er zijn zoveel interessante leuke, gezellige importeurs (m/v) met een heel andere corebusiness dan Italië.

De reden is simpel, de importeur tegenover mij, is een aardige vent, kent geen poeha en is doodgewoon nuchter en normaal. Normaal met een “onsje humor”.

Julian de Keijzer, van Zibibbo  – kleine wijnimporteur, grootse wijnen uit Abcoude – is de naam. Een interessante man, zouden mijn vriendinnen zeggen.

Als je op zijn website kijkt, zie je direct dat hier is nagedacht. Er wordt gecommuniceerd met de klant! Je hoeft niet te zoeken naar de belangrijke buttons. Nieuwsbrieven, contact, twitteren, noem maar op alles is te vinden op de helder rood-witte voorkant van de Zibibbo-website. Helder, to the point.

Kijk zelf maar.

 

Op weg naar Hilversum vroeg ik me af, zou Julian er ook zo één zijn, die zijn ziel aan Dionysos verkocht heeft, in ruil voor roem en eeuwig leven in de  wijnbusiness!  Nou, nee dus. Het was en is, voor altijd, erbij! Tweede plaats.
Primair staat kwaliteit voorop bij Julian, de eerste keer dat hij Italië ‘ontdekte’ was hij enorm geraakt door alles wat hij zag en meemaakte. Enthousiast over de kwaliteit van eten en drinken en door de Italiaanse vrienden van, destijds zijn vriendin, nu zijn vrouw die hem er finaal ‘uit aten”.  De grote liefde was geboren en vanaf die tijd gingen alle reizen naar Italië.

Een gezond portie culinaire verwachting en prettige vineuze belangstelling, gekoppeld aan liefde voor het land. Ingrediënten te over voor een voorzichtige inkoop van de wijnen die ze daar dronken en heel heel lekker vonden. De kofferbak was altijd snel gevuld, thuis ook net zo snel leeg. Vrienden werden liefhebbers van Julians wijnen, ook voor hun nam hij voortaan doosjes mee.

 

Een leuke hobby, je kan immers niet altijd cultuursnuiven of zonnen in de Toscaanse zon.  Dus Italië werd doorkruist, op zoek naar aanwinsten voor de kleine wijnhandel, die het inmiddels geworden was. Thuis werden Italiaanse wijntijdschriften en  de Gambero rosso nauwkeurig uitgespit en doorgeakkerd op zoek naar  wijnboeren met smaak, maar zonder importeur.

Echter, zoals dat veelal gaat met jonge stellen. Er komen kinderen en de ruimte in de auto was vergeven. De auto volladen was geen optie meer en er moest serieus nagedacht worden over de opstart van een eigen import.
Zo geschiede, in het jaar 2004.  Zibibbo wordt een feit.

Julian, met als achtergrond de filmacademie, een groot gevoel voor esthetica: mooie teksten, mooie websites, mooie strakke films, en  met een duidelijk drang naar logische communicatie, blijft  dan ook in de eerste plaats werkzaam als filmproducer in de reclamesector. Daarnaast, een kleine wijnimporteur.

In die laatste hoedanigheid doet hij alles zelf. Importeren, de handling van bestelling tot factuur, tot aan het freubelen met de dozen en natuurlijk nog altijd, de bezoeken in Italië aan de producenten. Het proeven van de wijnen, soms met klanten, met vrienden.
Zijn grote wijnliefde is blijvend gericht op Noord-Italiaanse wijnstreken, zoals Piemonte, Trentino en AltoAdige. Dit alles naast Toscane, waar ze  een groot gedeelte van de zomer inwoners onder de Italianen zijn.

Uit Trentino komt bijvoorbeeld de verrukkelijke Nosiola, waarvan de druiven verbouwd worden  op steile oevers van het meer van Toblino en Cavedine. De zogenaamde ‘frati’.  Uit Piemonte een frisse Arneis, uit Toscane, uit San Gimignano een notabene houtgelagerede Vernaccia die niet zal misstaan bij een gebakken zalmmoot met een romige dillesaus.

Zo zijn er accenten van diversiteit en exclusiviteit in  Zibibbo aangebracht!

 

 

Zibibbo bestaat al sinds 2004. Eind 2011 is daar een webshop aan toegevoegd om verkoop naast proeverijen te faciliteren, zeker ook als ‘uithangbord/etalage’ voor  produkt informatie.

De webshop is helder en duidelijk. Met op de juiste plaatsen de juiste knopjes.

Alleen het proeven is met een webshop wat lastig…

Op de Taste of Amsterdam, van 31 mei tot en met 3 juni, is Zibibbo fysiek aanwezig en kan iedereen ‘reallife’ kennismaken met Julian de Keijzer en  het door hem gevoerde mooie Italiaanse assortiment.

 

 

 

 

 

 



[1] Kleine Wijnimporteurs

Lees ook:Derde Italiaanse Wijn Vakdag in de Kookfabriek A’dam
Lees ook:Notitieblok voor vinologen
Lees ook:Een wijnlesje Alsace en zo…..
Lees ook:Bubbels voor bij het Gourmet
Lees ook:Kasteel de Haar in Italiaanse sferen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>