DOCUMENTAIRE ‘NEDERLAND WHISKYLAND’ GEFINANCIERD ZONDER SUBSIDIES

Persbericht: Utrecht – Het is gelukt. Onafhankelijk filmmaakster en whiskyliefhebster Gwen Jansen maakt, zonder subsidies (!), een lange documentaire over de opmerkelijk gepassioneerde cultuur in Nederland rondom Schotse single malt whisky. Via online crowdfunding en gerichte fondswerving is binnen 6 maanden tijd een bedrag van 70.000 euro opgehaald. Producent van de film is JansenJager, beeldmakers. De executive producers zijn Maxxium Nederland/World Of Whisky en Scotch Whisky International. Aanvullende donaties zijn echter nog erg welkom om de allerbeste mensen in te kunnen schakelen voor de nabewerking van de film qua geluid en kleur. Op www.nederlandwhiskyland.nl kunnen particulieren en bedrijven nog altijd participeren. Tot 10 april kunnen ze aangeven met welk bedrag ze willen participeren. Er kan gekozen worden uit verschillende participatiepakketten met tegenprestaties zoals vermelding op de aftiteling, gesigneerde dvd’s en kaarten voor de première.

Zowel particulieren als bedrijven stelden geld ter beschikking. Ook gaven veel bedrijven en verenigingen steun in natura, zoals auto’s en brandstof voor vervoer. Zelfs een vliegtuig voor luchtopnames is beschikbaar gesteld. Zo kan er nu ook naar Schotland afgereisd worden voor het maken van aanvullende opnames. Het onafhankelijke karakter van de film is gewaarborgd doordat een onafhankelijke Raad van Adviseurs hierop toezicht houdt tijdens het productieproces. Ook is in alle samenwerkingsovereenkomsten met participanten opgenomen dat Gwen Jansen als regisseur te allen tijde het eindoordeel behoudt over de inhoud van de film. De film moet 31 mei gereed zijn. Er komt zowel een Nederlandse als Engelse versie. De film zal worden ingezonden voor vertoning op één van de filmfestivals in Nederland en uiteindelijk verschijnen op dvd.

Whiskyliefhebbers centraal

In de film volgt Gwen Jansen diverse whiskyliefhebbers en -kenners tijdens hun zoektocht naar de ultieme Schotse single malt whisky. Aan de hand hiervan wordt duidelijk dat Nederlanders niet alleen graag blended whisky drinken, maar internationaal gezien vooral ook bovengemiddeld veel kennis over en passie voor single malt whisky hebben. Deze passie en kennis delen ze bijzonder graag met elkaar op de meest fascinerende en opmerkelijke manieren. De film gaat ook in op de snel stijgende prijzen van whisky door een toenemende wereldwijde vraag en door de continue zoektocht van de Nederlandse whiskyliefhebber naar zijn of haar unieke whisky voor een redelijke prijs.

Dankbaar en opgelucht

Gwen Jansen: “Ik ben ongelooflijk dankbaar dat het gelukt is, maar ook erg opgelucht om eerlijk te zijn. Het wordt mijn eerste lange documentaire. Maandenlang heb ik opnamen gemaakt in de whiskywereld, zonder dat ik zekerheid had dat ik voldoende geld op zou halen om de film daadwerkelijk te kunnen maken. Ik ben nu dan ook erg blij met het enorme vertrouwen van alle mensen en bedrijven die geld of diensten ter beschikking stellen. Ik heb het globale filmplan voorgelegd en dat was voldoende.”

Participanten

In totaal hebben 150 particulieren een participatiepakket afgenomen via onder andere www.nederlandwhiskyland.nl Verder treden Scotch Wisky International (de organisatie achter o.a. World Whisky Index) en Maxxium Nederland/World Of Whisky (importeur van onder andere The Famous Grouse, The Macallan, Glenfiddich en Laphroaig) op als executive producers. De grootste bijdragen kwamen van hen. Deze organisaties zijn van mening dat het de hoogste tijd is voor een onafhankelijke mooie documentaire die recht doet aan Nederland Whiskyland.

Ook Intercaves (importeur van onder andere Bowmore en Auchentoshan), Moët Hennessy Nederland (importeur van onder andere Glenmorangie en Ardbeg), De Monnik Dranken (distributeur en importeur van onder andere BenRiach en GlenDronach), WhiskyPassion (onafhankelijk whiskymagazine), Infinity Nederland, VKV Groep, Whiskyphotographers Rolf & Nicole Kruger, DFDS Seaways IJmuiden B.V., Loch Lomond Seaplanes Cutty Sark, Whiskyfestival Noord Nederland, International Whiskyfestival Den Haag, De Lunterse Boer, Kintra Whisky, Slijterij en Whiskyspeciaalzaak Bartels (Zwolle), Demi’s chocolaterie, Kon. de Kuyper BV en Scottish Kitchen hebben zich achter het filmplan geschaard en een bijdrage geleverd in geld of in natura.

Gwen Jansen

Gwen Jansen dronk drie jaar geleden haar eerste single malt whisky en maakte toen voor het eerst kennis met Nederland Whiskyland. Sindsdien is ze gegrepen door deze drank en de wereld waar passie, genieten en het delen van kennis en waardering voor het product zo centraal staan. Aangezien Jansen een relatieve nieuwkomer is in de whiskywereld, wordt ze bij de filmproductie geheel belangeloos van adviezen voorzien door een onafhankelijke Raad van Advies, waarin onafhankelijke en gerenommeerde whiskykenners zitting hebben. Deze mensen houden in de gaten of de film daadwerkelijk een compleet en onafhankelijk beeld oplevert.

Lees ook:Veiling Sylvies
Lees ook:Wijnbouwsector in Nederland groeit
Lees ook:PLUS genomineerd voor Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2013
Lees ook:Wijnreis Zwitserland
Lees ook:“Blauwe” Port

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>