Wijn en beleving

PERSBERICHT – Augustus 2014

 Nederlanders drinken niet om dronken te worden – Effecten alcohol bijzaak voor 82 % van de onderzochten

 Jezelf een beetje moed indrinken, een borreltje om de stemming te verhogen of een slaapmutsje, drank heeft de naam om niet alleen voor het aangename, maar ook voor het nuttige te worden aangewend. Maar uit onderzoek dat wijnmerk Gallo liet uitvoeren, blijkt dat 82% van de Nederlanders niet drinkt met het doel om hun gedrag te veranderen. Jongeren van 18 tot 35 jaar vormen daarop de uitzondering, zij willen drank nog wel eens gebruiken voor het een of ander. Maar Nederlanders mogen het er dan niet om doen, één op de drie geeft aan wel vrolijker te worden van een wijntje, biertje of ander alcoholisch drankje.

Sfeerbeeld 2014 LRHet zijn niet voor niets ingeburgerde uitspraken: ‘jezelf moed indrinken’, ‘er is leven in de brouwerij’, ‘de wijn in het lijf, de hart in de mond’. Het drinken van alcoholische drank heeft effect op het menselijke gedrag. Californisch wijnmerk Gallo Family Vineyards was benieuwd naar de mate waarin dit meespeelt bij het drinken van wijn of andere alcoholische dranken en schreef daarom een onderzoek uit naar het onderwerp. Uit dit onderzoek blijkt dat gedragsbeïnvloeding voor de gemiddelde Nederlander niet de reden is om een drankje te drinken. Maar liefst 82 procent van de ondervraagden zegt nooit te drinken met dat doel. 16 Procent geeft aan alcohol hiervoor wel eens gebruikt te hebben.

Moed indrinken

Een uitzondering op de grote meerderheid vormt de doelgroep 18 tot en met 34 jaar. Eén op de drie geeft aan wel eens gebruik te hebben gemaakt van een beetje Dutch courage, tegenover één op de zes onderzochten in de leeftijd 35 tot en met 54 jaar. Vijvenvijftigplussers zetten drank in één op de tien gevallen in als hulpmiddel. Dit zegt overigens niet dat alcohol geen invloed heeft op het gedrag van de Nederlander. Eén op de drie van de ondervraagden wordt vrolijker als hij een glaasje op heeft. Eén op de vijf staat meer open voor een praatje en één op de vier wordt een beetje slaperig van alcohol.  Overigens lijkt Dutch courage een verkeerd gekozen gezegde, slechts 6 procent zegt meer lef te krijgen in benevelde toestand. Waar alcohol volgens sommigen dan weer wel goed voor is: een etentje opleuken. 12 Procent van de mannen vindt een etentje leuker als er alcohol geschonken wordt, tegenover 5 procent van de vrouwen.

Liefde onder invloed

De liefde heeft weinig baat bij alcohol, 1,3 procent wordt onder invloed sneller verliefd en 5,8 procent heeft in die staat wel eens iemand versierd. Spontaan iemand ten huwelijk vragen in aangeschoten toestand komt weinig voor: 1,4 procent. Het seksleven lijkt ook nauwelijks bewust beïnvloed te worden door drank, 2,7 procent vindt de liefdesdaad leuker met een slokje op.

Zomerse sferen

Gallo Family Vineyards liet ook onderzoeken of zomerse temperaturen invloed hebben op ons drankgedrag. Uit het onderzoek bleek dat rosé als het ultieme zomerdrankje voor vrouwen wordt gezien, al blijkt uit hetzelfde onderzoek dat 80 procent van de onderzochten vindt dat mannen ook rustig een glas rosé kunnen drinken zonder dat het hun mannelijkheid aantast. Andere typisch vrouwendrankjes bij zomerse temperaturen zijn volgens de ondervraagden witte wijn (16%) en cocktails (16%), maar rosé is met 40 procent duidelijk favoriet. Mannen blijken bij mooi weer als alcoholische versnapering vooral bier te drinken. De drankjes worden bij voorkeur in de tuin of op het balkon gedronken (57%) of op het terras van een horecagelegenheid (25%). Het park en het strand zijn opvallend impopulaire plekken om het glas te heffen, respectievelijk 2% en 7%.

Gallo Family Vineyards adviseert om te genieten van wijn, maar wel met mate.

Overige informatie: Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Gallo Family Vineyards onder 554 Nederlandse panelleden van panelbureau SSI, Survey Sampling International.

=======================================================================================================================================================================

 Over Gallo Family Vineyards

De wijngaarden van de Gallo familie liggen in het zonnige Californië. Opgericht in 1933 door de broers Ernest en Julio Gallo uit Piedmont (Italië), runt nu de derde generatie Gallo’s het familiebedrijf. Zij verbouwen de druiven en produceren de wijn nog met dezelfde filosofie als hun Italiaanse nonno’s. Gallo wijnen zijn zeer toegankelijk en liggen in het Nederlandse supermarktschap. Het wijnhuis is altijd op zoek naar nieuwe trends en het ontwikkelen van nieuwe smaken. Zij maken van wijn drinken een bijzondere belevenis zoals met de Gallo Summer Red, een rode wijn die gekoeld gedronken moet worden. De afgelopen jaren introduceerde Gallo de Sweet Range, heerlijke zoete wijnen waar de Gallo White Zinfandel Rosé, Gallo Summer Red, Gallo Summer White en de Gallo Moscato deel vanuit maken. Deze zomer, 2014, wordt de reeks uitgebreid met de Gallo Summer Rosé. Een Rosé met een zoet smaakprofiel en een lager alcohol percentage.

Lees ook:Het wordt een frisse zomer met Gallo Summer White
Lees ook:Jongeren massaal aan de alcohol
Lees ook:Alcohol schaadt uw gezondheid!
Lees ook:Gallo krijgt nieuw logo
Lees ook:van 1 naar 3 merken in de merken top 50 UK

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>