KLM voor tweede jaar op rij in top Airline Wine Awards

Hoewel onze nationale trots in de door vliegticketzoekmachine Skyscanner georganiseerde Airline Wine Awards net geen winnende wijnen schenkt, is het wel de enige luchtvaartmaatschappij die al twee jaar op rij zowel in de categorie ‘wit’ als ‘rood’ in de top vijf staat.

In totaal heeft het jurypanel 21 wijnen, die in de economy class van de belangrijkste Europese luchtvaartmaatschappijen worden geschonken, blind geproefd. Vooral de competitie in de categorie ‘wit’ was groot, met uitkomsten die zeer dicht bij elkaar lagen.

De winnende witte wijn is de Peter & Peter Riesling uit de Moezel, Duitsland die wordt geschonken door de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. De Riesling wordt op de voet gevolgd door de Terra Andina Sauvignon Blanc-Chardonnay 2012 uit Chili van KLM. Vorig jaar was Easyjet winnaar in deze categorie. Zij hebben hun wijnaanbod vernieuwd en opnieuw scoren zij goed met hun witte wijn, een Sauvignon Blanc van Louis Mondeville, Pays d’Oc 2011, op een mooie derde plaats.

In de categorie ‘rood’ waren de uitkomsten duidelijker en werd Thomson Airways (TUI) met een Cabernet Sauvignon 2011 van Finca La Linda uit Argentinië met duidelijke voorsprong eerste. Op een tweede plaats kwam SAS met een Backhouse Pinot Noir 2011 uit de Verenigde Staten en op nummer drie de grootste Turkse lowcostmaatschappij Pegasus met een Turkse Kavaklidere Angora uit 2011. In de categorie ‘wit’ heeft Pegasus een vierde plaats met een eveneens Turkse Kavaklidere Cankaya 2011.  Hiermee zijn Pegasus en KLM de enige maatschappijen die in de top van beide categorieën voorkomen, en voor KLM is dit dus zelfs al het tweede jaar op rij.

Tom Cannavan, wijnexpert en wijnschrijver, reageerde na de proeverij: ‘Alle juryleden waren het er over eens dat de witte wijnen die worden aangeboden van een constante hoge kwaliteit zijn. Hoewel de kwaliteit van de rode wijnen wat meer varieerde, waren wij toch onder de indruk van het niveau van de wijnen die aan boord worden aangeboden. Deze resultaten tonen aan dat als luchtvaartmaatschappijen met zorg een wijn kiezen, zij er in kunnen slagen hun gasten aan boord een smakelijke wijn van hoge kwaliteit te schenken. Lufthansa etaleert een van de beste Duitse wijnen met deze prachtige Riesling, terwijl de vakantie van TUI-passagiers letterlijk op hoog niveau begint met een kwaliteitswijn van een Argentijnse producent.’

Het proefpanel was samengesteld uit 12 wijnexperts en internationale reizigers, geleid door Tom Cannavan en bestond ook uit Stuart Fyfe, hoofd sommelier hotel Du Vin in Edinburg, Claire Backler, oprichtster van Case Studies Wine School en Denise Medrano van The  Winesleuth.

De top vijf in de categorie ‘wit’ en ‘rood’ ziet er als volgt uit:
Witte wijnen
Rode wijnen
Luchtvaart-maatschappij
Details
Luchtvaart- maatschappij
Details
1.      Lufthansa
Peter & Peter Riesling, Moezel, Duitsland
1.      Thomson (TUI)
Finca La Linda, Cabernet Sauvignon 2011, Argentinië
2.      KLM
Terra Andina Sauvignon Blanc-Chardonnay 2012, Chili
2.      SAS

Backhouse Pinot Noir, 2011, VS
3.      Easyjet
Louis Mondeville, Sauvignon Blanc, Pays d’Oc, 2011, Frankrijk
3.      Pegasus
Kavaklidere Angora, 2011, Turkije
4.      Pegasus
Kavaklidere Cankaya 2011, Turkije
4.      BMI
Grand Sud, Merlot, Frankrijk
5.      BA & Iberia
Val de los Frailes, Bodegas Matarromera Verdejo 2011, Spanje
5.      KLM
Terra Andina Cabernet Sauvignon-Merlot 2011, Chili

Lees ook:Toename van Chileense wijngaarden
Lees ook:WIJNpanel weer op proefpad
Lees ook:Torres Cordillera Brut
Lees ook:Wat is eigenlijk Cabernet Franc?
Lees ook:Beste Sauvignon Blanc en Cabernet Sauvignon onder 10 euro

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>